mercredi 19 septembre 2007



Ahoi thuisfront,
Na een dikke twee weken in Parijs te vertoeven eindelijk eens wat tijd...
Hmm en dan nu de grote opgave: een samenvatting van twee boordevolle weken... Aangezien ik nog steeds geen internet heb op mijn kot (kan nog een dikke drie weken duren :-)), kan ik enkel int scholeke op internet. Maar de momenten dat ik hier raakte moest ik zoveel andere dingen doen, (jawel ik heb uitgebreid kennis gamaakt met de Franse bureaucratie) dat ik nu dus volledig van nul moet beginnen. Foto's volgen zo snel mogelijk!

Laat mij een poging doen, hoewel ik nu al zeker ben dat dit in een totale en onoverzichtelijke chaos zal eindigen!
Zaterdag 1 oktober vertrokken ons mama, papa, Hanne en mezelf bij het ochtendgloren richting Parijs om kennis te maken met wat mijn woonst zou worden voor mijn 6-maanden-lang verblijf in the city of ligthts. Chique buurt in het midden tussen de Champs Elysée en de eifeltoren (vooral Dolce en Gabane, Armani,... een supermarkt is al iets moeilijker te vinden), Chique gebouw, klein achterduurtje, koertje, trapenhal die de tand des tijds met veel moeite heeft doorstaan, 6e verdiep, geen lift, Franse wc (uiterst onaangenaam maar zeer hygiënisch en uitzicht op de eifeltoren!), ruime kamer, veel licht, douche, keukentje, ...
Na het afscheid van mijn lieve oudertjes, trok ik met Hanne op verkenning in de grote stad, erg op het gemakje, genietend van ons laatste moementen samen (voor eventjes toch :-)). En twas super geestig!




Maandag de start van het welcome programma: een maandje inlopen in de gewoontes van Sciences Po, Parijs en de Fransen in het algemeen met lessen Frans en lessen methodologie. Een maand boordevol activiteiten aangeboden door jongeren van de unief die echter veelal in het honderd lopen. Fransen en organisatie tis me wat!
Hier alles uitgebreid vertellen zou me ver leiden en interesseert jullie waarschijnlijk geen zier, vandaar deze snelle opsomming:
gratis ontbijt en kennismaking met de 500 internationale studenten van alle werelddelen, lessen Frans (opt gemak, vergelijken van de politieke gewoontes in de verschillende landen en discussëren over de Franse actualiteit), pique-nique op de pont des arts in Braziliaans gezelschap, een balade in montmartre gevolgd door enkele biertjes in Amerikaans gezelschap, beetje ziekjes, veel papierwerk in orde brengen (in Parijs heb je werkelijk voor alles een kaartje nodig, ik krijg mijn portefeuille niet meer dicht), tortilla bij mijn eerste goede makker José from Spain, kroegentocht in de Bastille, bezoek aan de gigantische Ikea met alle Erasmers met een tekort aan spullen, vriendengroep krijgt een uiterst internationaal karakter: Spaans, Amerikaans, Hongaars, Duits, Italiaans, Bulgaars, Zuid-Afrikaans en de kleine Belg, verkennen Paris by night, balade sur la Seine en Bateau Mouche, Fondue bij José in internationaal gezelschap, gevolgd door Taboo in het Frans (hilarisch), vet feesje voor de internationale studenten , bezoekje aan het Parijse gezinnetje van Viviane en Francis met een echte stevige Franse maaltijd, etentje met Dennis en Sofie op mijn appartementje, concours cuisine du monde (dit verdient wat extra uitleg: ik zat in de jury van deze wedstrijd, de verschillende nationaliteiten mochten hun traditionele gerecht preparen en voor de winnaars lagen dure restauranttickets klaar. Met andere woorden dat was een heerlijk, overvloedig en vooral gratis middagmaal voor ons!!!), avondje uit in de bastille, Journées Européennes du Patrimoine (ministeries, musea, tentoonstelling,... gratis open voor het publiek), bakken in de Parijse zon, stresserende online-inschrijvingen, ingewikkelde en overdreven geformatiserende methodologie van Science Po,filmavondjes,... en zo verder



Ik vrees dat ik hier niet veel mee duidelijk heb gemaakt, maar om het kort te zeggen: tis hier geweldig! De studenten zijn tof, Parijs is geweldig, de sfeer en ambiance zijn zeer leuk, ...Kzou het beter willen uitleggen maar ben nie zo sterk in zo'n dingen op papier zetten.

Aan al degenen die Parijs gaarne eens zouden komen verkennen: DOEN! Zoek je een slaapplaats, een gids, enkele tips,... Laat gewoon zo snel mogelijk weten wanneer, mijn agenda is nu nog behoorlijk kaal, dus dan kan ik dat weekend of midweek ofzo vrijhouden. Jullie zijn allen vanharte welkom!!!

Dan rest mij nog jullie allen te groeten: Groet!


briefjes zijn steeds welkom op het volgende adres:
Hans Merket
c/0 Mr De Quelen
5, Rue Goethe
75116 Paris

En stuur gerust een mailtje om me op de hoogte te houden van de nieuwste roddels en weetjes, want nieuws van het thuisfront is altijd leutig!

Ik bekijk nog regelmatig mijn Belgische Simkaart maar ben eventueel ook bereikbaar op 0033633579537

Dikke Parijse kussen!

Hans

Aucun commentaire: